Pages

Thursday, August 4, 2011

Rumah dan keluarga


بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya kepada-NYA.. Sehingga saat ini, kita masih dibenarkan bernafas dan berada di dalam bulan Ramadan Kareem.. =)

Ermm, gambar di atas tu, adalah pemandangan di belakang rumah saya, dari bilik kami adik-beradik. Saya suka suasana di rumah saya, dikelilingi oleh bukit-bukau nan hijau, menyejukkan pandangan mata yang melihat, dan membawa kita mengisafi kejadian diri, betapa berkuasanya ALLAH, yang mencipta alam ini.. Subhanallah..Maha Suci Allah..Tuhan Sekalian Alam.. (",)


A057

Demi sesungguhnya, menciptakan langit dan bumi (dari tiada kepada ada) lebih besar (dan lebih menakjubkan) daripada menciptakan manusia dan menghidupkannya semula (sesudah matinya); akan tetapi kebanyakan manusia (yang mengingkari hari kiamat) tidak mengetahui. (Ghaafir 40:57)

Belajarlah daripada alam..tadabbur alam.. Saya pernah dengar pengisian daripada Dr. Danial Zainal Abidin, bahawa kita umat Islam perlu menguasai DUA AYAT. Apakah dua ayat itu? AYAT AL-QURAN dan AYAT ALAM. Saya ada kongsikan penjelasannya di sini, jemput datanglah ye ^^

Sebenarnya, saya rasa rindu nak balik rumah..nak berada bersama-sama dengan mak dan ayah yang disayangi kerana Allah, insyaALLAH =) Keluarga yang sakinah, impian semua orang.. Saya pernah baca tulisan Ustaz Hasrizal, tentang bilamana ustaz rasa resah, gelisah, ustaz nak sangat balik ke kampung untuk berjumpa dengan ibunya..memohon redha, kemaafaan.. Di sini membawa maksud, apabila kita di dalam keadaan yang resah, atau hati tidak tenang, kita akan selesa untuk kembali ke tempat asal kita..

Begitu juga kita sebagai hamba Allah, kembalilah kepada ALLAH.. (",)

Wallahua'lam, لا حول ولا قوّة الاّ بالله
Isilah rohani dan Ramadan kita..ila mardhotillah (ke arah menggapai redha ALLAH), insyaALLAH wa amin =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...