Pages

Sunday, July 31, 2011

Saya sayang awak..!!! ^_^


بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته



الحديث المسلسل هو أحد من حيث اتّصال السند

تعريف حديث المسلسل : الحديث الّذي تتابع رواته على أمر واحد في الرّواية

والتّسلسل بين الرّواة يقوّي اتّصال السّند, ويزيل أدنى شك في ذلك

أقسام المسلسل : قولي, فعلي, قولي و فعلي

التّسلسل القولي, مثل: حدّثني أبو عبد الرّحمن عن الصّنابحيّ عن معاذ بن جبل أنّ رسول الله صلّى الله عليه وسلّم أخذ بيده وقال يا معاذ وَاللِه اِنِّي لَاُحِبُّكَ فقال أُوصِيكَ يَا معاذ لاَ تَدَعَنَّ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ تَقُولُ اَللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ. وأوصى بذلك معاذ الصّنابحيّ وأوصى به الصّنابحيّ أبا عبد الرّحمن (سنن أبي داود, كتاب الصلاة, رقم 1522) رجوعن: المنهاج الحديث في علوم الحديث

Alhamdulillah, bertemu lagi kita di laman insani ini.. Mungkin sahabat-sahabat agak kehairanan, apa ye kaitan antara tajuk kali ini dengan bait-bait Bahasa Arab di atas??

Terima kasih kerana sudi menjengah laman saya ini! ^_^ Sebagai mukadimah, alhamdulillah saya merasa belajar subjek Ulum Hadis pada semester 2 yang lepas.. Murobbinya adalah Ustaz Najib Abdullah (sangat kagum dengannya ^^,).

Baiklah ,saya terjemahkan petikan Bahasa Arab di atas secara ringkas, menurut apa yang saya belajar dan faham..

Hadis terdiri daripada sanad dan matan. Dan antara hadis yang bersambung sanadnya adalah hadis musalsal (التَّسَلْسُلُ bermaksud perhubungan). Hadis musalsal ada 3 bahagian yakni: Qauli (perkataan), Fi'li (perbuatan), Qauli dan Fi'li (perkataan dan perbuatan). Dan contoh bagi At-Tasalsulul Qauli adalah perkataan yang saya bold dalam petikan Bahasa Arab di atas..

Kesimpulan daripada contoh hadis musalsal qauli:
- Nabi SAW kata pada Muaz, Muaz kata apa yang Nabi SAW kata padanya pada Sunabihi, Sunabihi kata sebagaimana Muaz kata padanya pada Abu 'Abdir Rahman

- Sunnah lafazkan sayang pada kawan! ( وَاللهِ اِنِّي لَاُحِبُّكَ -Demi Allah, sesungguhnya saya sayang awak) Tetapi jika kita tak kata وَاللهِ pun tidak mengapa, itu lafaz sumpah bagi menguatkan yang kita benar-benar sayang padanya ^_^ sayang sesama manusia kerana ALLAH..

- Uhibbuk fillah atau saya sayang awak atau i love you atau bahasa-bahasa lain, boleh je.. Allah Maha Mengetahui (",)

- Di era sekarang kan, ramai yang menzahirkan kasih sayang dengan memberi dunia(metafora), boleh, bukan saya kata tak boleh..memberi itu salah satu caranya..melafazkan sayang juga salah satu cara kita mengekspresikan sayang kita itu! ^^, Ha, cuba anda kata 'saya sayang awak' kat kawan sebelah anda sekarang? Kebanyakan kita ada rasa malu-malu.. Betul tak?

PERINGATAN: JANGANLAH SEBUT 'SAYA SAYANG AWAK' KEPADA YANG BERLAINAN JANTINA YANG BUKAN MAHRAM.

Hadis Nabi SAW adalah segala amal, percakapan, taqrir dan sifat yang disandarkan kepada Nabi SAW.. Dengan kata yang lebih mudah, hadis,sunnah Nabi SAW adalah apa yang Nabi buat,amal,cakap, dan lain-lain.. ^_^ Saya tanya soalan ye, pernah tak siapa-siapa di dunia ini yang setiap gerak-gerinya, sifatnya, tutur katanya, amalannya, dicatat oleh manusia?? Hanyalah Nabi SAW..

A003
Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. (An-Najm 53:3)

A004
Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. (An-Najm 53:4)

pesanan: sila rujuk makna Surah An-Najm untuk lebih pencerahan.

Hebat kan Nabi kita? ALLAH itu Maha Hebat.. ^^

Apakah beza sirah Nabi SAW dengan sunnah Nabi SAW? Sirah Nabi SAW adalah episod-episod kehidupan baginda sebelum Nabi dilantik menjadi Rasul ALLAH.. manakalah sunnah Nabi SAW adalah segala apa yang Nabi SAW buat setelah baginda dilantik menjadi Rasulullah..

Wallahua'lam, ini hanyalah sekadar apa yang saya tahu.. Jika ada yang salah atau tersilap, teguran membina dari anda sangatlah membantu diri ini.. Saya minta maaf jika ada bahasa yang membuat anda berjauh hati.. Akhir kalam, moga berjumpa lagi insyaALLAH! Salam suci saya hulurkan, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. =)

6 comments:

  1. والله انّي لأحبك!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. > Qaniah

    انّي أحبك في الله أيضا ^_^
    جزاء الله يا أختي .. شرّفت بزيارتك

    ReplyDelete
  3. جزاك الله يا أختي محبوبة..

    ReplyDelete
  4. > Qalbun Jadid
    =)الحمد لله
    جزاك الله أيضا
    شرّفتُ بزيارتك وقرائتك في روْضتي,أحبّك في الله
    ^_^

    ReplyDelete
  5. jazakillah kahiran jzk..
    wa asif jiddan a'la kulli akhto' minni..
    UHIBBUKI FILLAH YA UKHTI..:)

    ReplyDelete
  6. > MUMTAZAH
    afwan,wa ana kaman (",);
    wa arju nahnu ma'an abadan abada..nahnu khalifatullah.. =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...