Pages

Thursday, July 21, 2011

Sibuk tetapi Khusyuk

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ermm, ada masa kita sibuk dan ada masa kita lapang. Masa lapang merupakan salah satu antara 2 nikmat yang manusia selalu alpa, selain nikmat sihat. Saya nak sentuh tentang 'bila kita sibuk'. Sibuk, atau masa pack, kerana dipenuhi dengan kuliah misalnya (untuk pelajar), atau kerja, atau lain-lain amanah..



Memandangkan saya bergelar pelajar di sebuah universiti tempatan, jadi saya ada jadual kuliah. Dan jadual kuliah tersebut, tidak lekang daripada kuliah, kelas tutorial mahupun eksperimen makmal. Ada sebahagian hari, kelas sampai pukul 1.00 petang, dan sebelum pukul 2.00 petang dah perlu ada di dalam makmal/dewan kuliah. Masuk waktu solat Zohor pula sekitar 1.22 petang. Jadi, saya perlu segera solat (segera, bukan solat secara laju/cepat) apabila telah masuk waktu.. Dan apa yang saya nak kongsi adalah, dalam masa yang singkat tersebut, adakah kita khusyuk dalam solat? Berusaha untuk khusyuk dalam solat? Peringatan untuk diri ini..dan sahabat-sahabat =)

Walau kita dalam keadaan macam mana sekalipun, terkejar-kejar atau lapang, marilah kita pelihara solat kita..datangkan khusyuk di dalam solat kita..solat awal waktu..+ berjemaah..seolah-olah itulah solat kita yang terakhir..kita tak tahu bila kita akan meninggalkan dunia ini..


A045
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Al-Baqarah 2:45)
A046
(Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya. (Al-Baqarah 2:46)


Bismillah

A001
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, (Al-Mu'minuun 23:1)
A002
Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; (Al-Mu'minuun 23:2)


Wallahua'lam. Apa yang ditulis/diucap/disebarkan, perlulah diiringi dengan amal. Marilah kita sama-sama memohon kekuatan dari-NYA, amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...