Pages

Sunday, July 17, 2011

Nisfu Sya'aban

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Sallahu 'alaihi wasallam =)

Hari jumaat lepas, saya tanya 2 orang ustaz saya (saya kenal mereka ketika saya belajar di Nilam Puri dulu), ustaz Muhideen dan ustaz Mahyudin, melalui khidmat pesanan ringkas(sms), tentang nisfu sya'aban. Ustaz Muhideen merupakan pakar hadis, manakala ustaz Mahyudin pula pakar dalam ilmu fiqh dan Al-Quran,tarannum.

Saya: Assalamualaikum ustaz. Nak tanya, adkh nisfu syaaban merupakan peristiwa penting dlm islam? Dan ada amalan2 yg dikhususkan pd mlm nisfu syaaban ke? Syukran ustaz.

Ustaz Muhideen: Tak dak.

Ustaz Mahyudin: Nisfu syaaban malam berkat. Ihya'(menghidupkan) malam ni sunat. Buatlah apa saja kebajikan. Paling baik solat tasbih dan banyakkan doa. Pastu puasa esoknya.

Alhamdulillah, jaza' ALLAH ustaz! :D

Setiap bulan dalam kalendar hijrah, ada keistimewaannya. Bulan-bulan selain Ramadhan, diibaratkan seperti kelebihan Rasulullah ke atas Nabi-nabi yang lain; manakala kelebihan bulan Ramadhan umpama keutamaan ALLAH ke atas manusia. Rasa bertuhan itu adalah fitrah manusia =) Mari asah diri menjadi hamba-NYA yang terbaik! Cinta ALLAH, ikutlah Nabi Muhammad Sallahu 'alaihi wasallam..


A031
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li'Imraan 3:31)
A032
Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (A-li'Imraan 3:32)

Wallahua'lam. Al-Quran itu penyejuk jiwa ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...