Pages

Sunday, July 17, 2011

Rendah Hati

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH =)
1st entri ni, saya nak ingatkan diri tentang RENDAH HATI.
Sahabat-sahabat pernah dengar perkataan ini? Biasanya kita mendengar perkataan RENDAH DIRI kan..
Saya dapat daripada naqibah saya, katanya, kalau rendah hati, maknanya kita tunduk,bawa hati kita kepada ALLAH.. rendah diri? Kita merasa diri kita ni tak layak, tak bagus seperti orang lain.. Rendah diri itu akhlak mahmudah, cuma jangan terlalu merendah diri, kerana setiap insan mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing, dan dalam masa yang sama tidak sombong,bangga diri atau riyak, tetapi sebaiknya merendah hati..
Manusia ini adalah sebaik-baik kejadian, jadi kita kena sentiasa buat yang TERBAIK dalam usia kehidupan ini..ke arah menggapai redha ALLAH!


A205

Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. (Al-A'raaf 7:205)


Saya pernah mendengar pengisian daripada ustaz Hasrizal, tentang menjadi yang terbaik. Kita sedia maklum yang ada 10 orang sahabat baginda Sallahu 'Alaihi wasallam yang dijanjikan syurga..sejak di dunia lagi mereka telah mendengar khabar gembira ini. Sebagai contoh, kita lihat Abu Bakar As-Siddiq, Saidatina Khadijah rha.. Mereka dijanjikan dengan syurga, dan mereka adalah orang yang SANGAT HEBAT dalam sejarah islam..kan? Oleh itu, nak masuk syurga, kita kena jadi yang TERBAIK! Kerana syurga hanya menerima keahlian yang terbaik.. InsyaALLAH lillah =)

Wallahu'alam. Terus-teruslah mengingatkan diri ini.
Ilal liqa' insyaALLAH. Moga istiqamah menjadi amalan saya dan kita,amin.

...15 Sya'ban...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...