Pages

Monday, August 28, 2023

Kisah Saya dan Pokok: Seri Pagi (2)

    Kisah bunga seri pagi yang dibaca sebelum ini, lebih dikenali sebagai pokok atau bunga jenis hiasan, atau juga tumbuhan liar.

   Namun, anda juga boleh terjumpa 'adik-beradik' kepada bunga seri pagi, iaitu tumbuhan lain yang mempunyai bunga seakan rupa bunga seri pagi. Anda boleh agak tumbuhan lain ini apa? ^_^ Jika anda ada terjumpanya di mana-mana 😃

   Suatu waktu, saya berjalan-jalan di sebuah pantai di negeri Perak. Saya ternampak sekelompok besar tumbuhan hijau menjalar di pasir pantai.

   Jika anda melihatnya sekali imbas, ia kelihatan seperti karpet berwarna hijau, tetapi tidak halus seperti tumbuhan rumput.

   Saya berjalan mendekatinya untuk melihat rupa daun tumbuhan itu dengan lebih dekat. Di celah-celah daun, saya terlihat beberapa kuntum bunga yang mekar, dan bunganya seakan rupa bunga seri pagi! 🤩 Warna bunganya seperti ungu cair, cantik! 💜

   Menariknya, tumbuhan ini adalah tumbuhan semulajadi (native) Malaysia. Nama tempatannya adalah Akar Tapak Kuda atau Batata Pantai.

   Nama Inggerisnya adalah Sea Morning Glory, Beach Morning Glory atau Bay Hops. Nama botaninya adalah Ipomoea pes-caprae. Saya cari maklumat nama tumbuhan ini di laman sesawang www.mybis.gov.my

   Saya tangkap gambar Akar Tapak Kuda ini menggunakan kamera telefon bimbit, dan kemudian cetaknya sebagai sekeping poskad 😃

   Suatu hari, saya belek album setem terpakai yang saya kumpul semasa sekolah rendah (saya masih minat setem sehingga sekarang 😆). Rupanya saya ada sekeping setem lama Australia yang memaparkan lukisan bunga Akar Tapak Kuda ini! 🤩

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...