Pages

Thursday, August 24, 2023

Kisah Saya dan Pokok: Bunga

    Sejak peristiwa itu (Kisah Saya & Pokok: Serai Wangi), saya teruja untuk lihat bunga bagi setiap pokok yang dijumpai, jika ia berbunga atau berbuah 😀

   Bagi mudah faham, pokok ada batang dan daun, serta akar. Ini rupa pokok/tumbuhan yang selalu kita akan nampak. Dan ada masanya, pokok itu akan keluarkan bunga. Bunga itu akan membesar, mekar, layu... dan kemudiannya ia akan berbuah.

   Tidak kira jika ia adalah 'pokok bunga', 'pokok buah', 'sayur', 'rumpai', dan istilah yang lain 😊

   Istilah-istilah tersebut adalah kategori/pembahagian mengikut ilmu sains pertanian. Misalnya, 'pokok bunga' adalah pokok yang bunganya cantik, atau selalu berbunga, atau bunganya dijadikan hiasan... Tapi ia tetap alami proses sebagai sebatang pokok, iaitu selepas ia berbunga, ia akan hasilkan buah (mungkin buahnya tidak boleh dimakan, atau tidak menarik, atau tidak dianggap buah, dan lain-lain perkara).

   'Pokok buah' juga berbunga sebelum berbuah. Cuma mungkin bunganya tidak menarik perhatian manusia kadang-kadang. Cubalah lihat bunga pokok mangga! 😃


Pssstt... selain lihat bunga pokok mangga, daun mudanya juga menarik untuk dilihat! 🤩

Kenapa?

Daun muda mangga berwarna merah-oren!

Bolehlah anda membayangkan seperti musim luruh (autumn) yang daunnya berwarna-warni! 🍂🍃 (Tapi daun muda mangga ni tak luruh lah hehe)

Merah-oren --> Merah tua/gelap --> Hijau

(Perubahan warna daun mangga muda kepada daun matang) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...