Pages

Sunday, August 27, 2023

Kisah Saya dan Pokok: Seri Pagi (1)

    Anda pernah dengar atau tahu tentang bunga seri pagi?

   Ia adalah sejenis pokok menjalar atau memanjat.

   Berhadapan dengan tingkap dapur rumah kami, ada banyak kelompok pohonan hijau di balik kaki bukit. Tapi pemandangan ni dalam beberapa jarak, yakni saya perlu teropong guna binocular jika saya ingin melihat rupa pokok atau daunnya dengan jelas.

   Selalunya apabila saya melihat pemandangan di sana sekali imbas, saya hanya lihat warna hijau pohonan.

   Suatu pagi, apabila pandangan mata saya melewati tingkap dapur, saya terlihat sekelompok kecil warna merah jambu terang/cerah di celah kehijauan pokok. Saya teruja, apakah itu?! Tetapi saya putuskan untuk teropong 'sesuatu' itu pada waktu petang nanti.

   Tiba pada waktu petang, sekitar 5 petang, saya mahu teropong ia tetapi kelompok merah jambu itu telah hilang! Sedihnya saya 😭

   Keesokan paginya, saya melihat kelompok merah jambu itu ada kembali! Saya kehairanan, lalu terus mengambil binocular untuk melihatnya dengan lebih jelas.

   Saya meneropongnya, dan rupanya ia adalah beberapa kuntum bunga seri pagi!

   Pada petang harinya, bunga seri pagi itu kuncup kembali.

   Oleh itu, saya terfikir, adakah kerana sifatnya yang mekar di pagi hari, dan kuncup di petang hari, membuatkan ia mendapat nama 'seri pagi'? Ini saya tidak pasti. Jika anda tahu jawapannya, boleh kongsikan dengan saya! 😃

   Saya suka warna biru, dan kemudiannya, saya terjumpa bunga seri pagi yang berwarna biru-ungu! 🤩


# Bunga Seri Pagi/ Morning Glory/ Ipomoea indica

2 comments:

  1. hai akak, letak gambar bunganya please haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai 😃 Meh WhatsApp akak, nanti akak kongsi gambarnya hee. Nak letak sini tapi sebab tulis dari fon, tak dapat attach gambar. Tak rajin nak tulis post dari laptop setakat ni 😂

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...