Pages

Sunday, June 21, 2015

Diari Ramadan: Perkara Sunat Puasa

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Picture: credit to owner/designer


Diari Ramadan.
21/6/2015 bersamaan 4 Ramadan 1436 H.

Alhamdulillah, semester 6 ini saya berkesempatan belajar subjek Fiqh Ibadah. Antara topik yang disentuh di dalam pembelajaran adalah "Perkara Sunat Puasa".

Puasa terdapat 4 jenis: Puasa wajib, haram, makruh dan sunat. Puasa Ramadan adalah puasa yang diwajibkan untuk umat Islam apabila tibanya bulan Ramadan, yakni bulan ke-9 daripada kalendar Islam.

Pelbagai kelebihan puasa telah diterangkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. di dalam hadith-hadith (Insha Allah saya kongsikan kemudian). Secara umumnya, apabila kita bercakap mengenai puasa, kita selalunya merujuk kepada puasa Ramadan memandangkan seluruh umat Islam di pelbagai tempat akan berpuasa di bulan ini. Oleh itu, saya ingin berkongsi perkara-perkara sunat puasa yang kami pelajari secara ringkas (Rujukan: Buku Fiqh al-'Ibadah oleh Ustazah Anisah Abdul Ghani). Perkara sunat ini boleh diaplikasi di dalam semua jenis puasa (kecuali puasa haram).


  1. Bersahur walau sedikit dan mengakhirkannya (melambatkannya sehingga sebelum masuk waktu Subuh/terbit fajar sadiq).
  2. Segera berbuka setelah yakin tenggelam matahari/masuk waktu Maghrib dan sebelum solat Maghrib. Disunatkan berbuka dengan tamar atau air atau benda manis.
  3. Berdoa selepas berbuka dengan doa yang ma'thur iaitu: َاللهم لَكَ صُمْتُ وعلى رزقِك اَفْطَرْتُ
  4. Memberi/menyediakan juadah berbuka kepada orang yang berpuasa walau dengan tamar atau air atau lain-lain lebih-lebih lagi jika dapat memberi sesuatu yang mengenyangkan.
  5. Menjaga lisan dan anggota badan (amal perbuatan) dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berdosa seperti berkata perkara baik atau diam, termasuk di laman sesawang dan lain-lain. Adapun perkara-perkara yang diharamkan seperti mengumpat, mengadu domba dan berdusta, ia adalah dilarang bukan sahaja di bulan Ramadan bahkan setiap masa. Namun apabila kita melakukan perkara keji di bulan Ramadan, kita seolah merendahkan kemuliaan Ramadan.
  6. Meninggalkan perkara harus yang boleh menaikkan syahwat seperti isteri memakai minyak wangi, mencium benda harum dan lain-lain.
  7. Sunat meninggalkan berbekam dan derma darah di sisi Imam Syafi'e (mazhab Syafi'e)
  8. Meraikan keluarga, berbuat baik kepada saudara-mara dan memperbanyakkan sedekah kepada orang fakir dan miskin. Kita digalakkan untuk menjadi pemurah setiap masa dan lebih-lebih lagi di bulan Ramadan.
  9. Beriktikaf terutama pada 10 hari terakhir bulan Ramadan.
  10. Menyibukkan diri dengan majlis ilmu, belajar, membaca al-Quran dan tadabbur maknanya, zikir, selawat atas Nabi, dan lain-lain yang mudah bagi kamu pada siang dan malam.


Wallahua'lam. Apa-apa penambahbaikan dan teguran adalah sangat saya harapkan daripada para asatizah. 

Jemput baca- Ramadan Penyelamat Terakhir

2 comments:

  1. Assalamualaikum kak mun. ^^ Terima kasih di atas perkongsian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. > nurhamizah hamzah
      Wa'alaikumussalam miza ^^ Terima kasih atas kunjungan awak di sini =) Awak pun boleh share dengan akak apa-apa ^_^

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...