Pages

Saturday, August 8, 2015

Jalan-Jalan

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Buah-buahan pelbagai jenis dan rasa


Entri kali ini, mari kita baca makna ayat al-Quran iaitu surah Ar-Ra'd, ayat 1-4.


A001
Alif, Laam, Miim, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran); dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu adalah benar; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman.

A002

Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; dan Ia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya) tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkan segala urusan; Ia menerangkan tanda-tanda kekuasaanNya satu-persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu (untuk menerima balasan).

A003

Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir.


A004
Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur, dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama; dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa, dan baunya) Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar =)

Tahun ini, saya dan keluarga berkesempatan berjalan-jalan ke 2 buah tempat iaitu Genting Stawberry Park atau Genting Stawberry Leisure Farm (nama carian di internet) dan Farm In The City. Genting Stawberry Park terletak di Pahang. Farm In The City pula terletak di Seri Kembangan, Selangor dan ia umpama zoo namun,
lebih khusus kepada haiwan peliharaan. Antara pengalaman menarik adalah kita dapat menyentuh dan memegang haiwan serta memberi makan (makanan yang disediakan) kepada sesetengah haiwan seperti kura-kura, arnab, kambing, rusa dan burung. Link yang boleh dirujuk: Facebok Farm In The City.

Saya ada buat video buat tatapan sahabat-sahabat iaitu gambar-gambar yang saya tangkap semasa pergi ke sana. Baru saya tahu bahawa menangkap gambar haiwan tidak semudah mengambil gambar pokok kerana haiwan bergerak-gerak. Tempat ini sekadar salah satu tempat perlancongan oleh itu, terdapat pelbagai tempat lain yang anda boleh terokai =)




Alam dan seisinya (seperti tumbuhan dan haiwan) adalah tanda kekuasaan Allah ^_^

Nota: FYP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...