Pages

Wednesday, December 24, 2014

Sains Membuktikan Al-Qur'an atau Al-Qur'an Membuktikan Sains?


Forum: Bahagian 1


Menyorot ilmu yang diperoleh di dalam kelas Ilmu Wahyu dan Fenomena Alam (semester 2, sesi 2013/2014) ^^,

Wujud istilah "al-Quran membuktikan Sains" dan "Sains membuktikan al-Quran". Apakah istilah yang betul?

Sebenarnya, kedua-dua istilah itu kurang tepat. Al-Quran menjadi sumber rujukan utama umat Islam. Sains pula adalah ilmu mengenai fenomena alam.

Al-Quran adalah wahyu dari Allah. Oleh itu, kita beriman dengan isi kandungan ayat al-Quran, walaupun terdapat perkara yang bercanggah dengan ilmu Sains. Sebagai contoh, api sifatnya panas dan membakar. Tetapi di dalam kisah Nabi Ibrahim, api tidak membakar baginda. Maha Suci Allah.

Ilmu Sains sepatutnya menjadi alat untuk kita mengenal Allah, Tuhan sekalian alam. Juga menjadi alat untuk memakmurkan bumi dan menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.

Menyoroti sejarah Islam, banyak ilmu yang berkembang bersumber daripada al-Quran dan hadis. Perintah solat, menghadap kiblat dan yang berkaitan telah memperkenalkan ilmu astronomi dan matematik. Saranan untuk mengubati penyakit di dalam hadis telah memperkenalkan ilmu perubatan. Semua ini terjadi apabila manusia berfikir. Membaca al-Quran dan mengajak diri berfikir. Berfikir berlandaskan ilmu wahyu agar tidak terpesong.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...