Pages

Sunday, December 2, 2012

Diari Cuti

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH ^_^

10 - 18 November 2012, mahasiswa UM cuti sempena pertengahan semester.

Hari Selasa, kami sekeluarga melawat opah di kampung. Makan tengah hari bersama-sama opah. Kemudian, kami (opah sekali) keluar berjalan-jalan selepas solat Zohor.

Setiap kali kami ingin memulakan perjalanan jauh seperti balik kampung atau berjalan-jalan, ayah akan berpesan, "Anak-anak, ingat ye, kita balik kampung ni nak melihat kebesaran ALLAH (melalui pemandangan di kiri kanan jalan dan lain-lain)".

Salah satu pemandangan di Perak


Subhanallah. Maha Suci ALLAH ^^,

A003
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa kemudian Ia bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. Tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya. (Yang bersifat demikian) itulah Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; maka tunduklah dan taatlah kamu kepada perintahNya; patutkah kamu - setelah mengetahui kenyataan yang tersebut tidak mahu mengingatiNya? (Yunus 10:3)

Tadabbur juga ayat-ayat seterusnya.. (",)

Rabu pagi, ayah membawa kami bermain canoe dan memanah. Mak dan opah hanya memerhatikan kami bermain. Sebelum saya memanah, ayah berpesan sambil tersenyum, "Niat memanah untuk ambil sunnah Nabi". ^_^

Canoe yang disediakan, ada 2 tempat duduk. Ayah duduk di seat belakang dan saya dan adik-adik bergilir-gilir duduk di seat hadapan. Ini first time saya bermain canoe, begitu juga memanah. Kelakar bila saya dan adik kedua naik canoe bersama ;)

Khamis pagi, saya, mak dan adik-adik berjalan-jalan di tepi pantai. Teringat salah satu entri saya di sini, Melihat Lautan. Teruja melihat lubang-lubang ketam. Cuba mencari lubang yang ada ketam di dalamnya.


Laut ^^,


Nampak tak?


Di rumah pula, alhamdulillah, pokok rambutan, nangka dan mangga berbuah. Petik buah dari pokok dan terus makan, seronok!




Sekian dahulu daripada saya. Salah dan silap mohon dimaafi. Moga ada ibrah (pengajaran) yang boleh dikutip daripada entri ini. Jazakumullahu khairan kathira =)

~Hidup itu ujian~

2 comments:

  1. assalamualaikum kak.. rindu sgt2 dkt akak :)
    moga sihat hendak-Nya.. akak add la fb/twitter wardah..
    ni twitter wardah https://twitter.com/WardahRujhan
    ni fb : http://www.facebook.com/wardah.rujhan?ref=tn_tnmn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam adik yg dikasihi krn ALLAH.. :)
      Jazakillah atas doanya ^_^
      Ok,akak dah add fb awak;tp akak xdpt add twitter awak sbb akak xde twitter ;)

      Moga dalam tarbiyah ALLAH,adikku sayang (",) ~sama-sama saling mendoakan dan mengingati~

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...