Pages

Saturday, September 10, 2011

Belajar Syariah

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

meredah hujan di UM.. (",)

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. (",) Merenung apa yang kita ada, dan sekeliling kita, sepatutnya menambahkan syukur kepada ilahi di dalam hati dan amalan kita..bukannya kufur! Saya sangat tertarik dengan kata-kata ini.. "Hitunglah kesyukuranmu bukan kesukaranmu". InsyaALLAH, saya dan anda, akan temui kasih dan rahmat Ilahi di sebalik setiap apa yang berlaku ^^,

Segala puji bagi Allah.. kerana di kesempatan ini, saya dapat menulis tanbih (peringatan) dan perkongsian di laman blog ini dengan izin-NYA ^^ Sejak saya masuk kuliah semula selepas cuti raya yang lepas, saya tidak dapat membalas kunjungan, atau komen daripada sahabat (anda yang membaca dan singgah ke sini), memandangkan ada perkara yang perlu saya utamakan dahulu. Namun alhamdulillah, hujung minggu saya tidaklah sesibuk hari-hari biasa ^^,

Alhamdulillah, Jumaat petang (9.9.2011), hujan lebat menghiasi dada langit dan bumi Universiti Malaya.. Apabila berbicara tentang hujan, saya teringat akan kisah kaum Nabi Hud. Suatu ketika, Allah telah menahan hujan daripada turun ke negeri tempat tinggal mereka. Mereka sering melihat langit, menanti-nanti awan yang akan membawa hujan. Suatu hari, mereka ternampak sekelompok awan, dan menyangka ia adalah awan pembawa hujan. Namun hakikatnya, awan tersebut bukanlah awan rahmat yang membawa hujan tetapi angin kencang yang membawa azab seksa daripada ALLAH SWT, berikutan keengganan mereka beriman kepada Allah, bahkan kerana keberanian mereka mencabar Allah untuk melihat azab-NYA. Allahuakbar.

Antara waktu mustajab doa adalah ketika hujan turun. Doa sewaktu hujan turun;


اللَّهُمَّ صَيِّباً نَافِعاً

"Ya Allah, jadikanlah ia hujan yg memberi manfaat." (Riwayat Bukhari)

Rujukan - sini

Sebenarnya, saya nak berkongsi beberapa ilmu yang saya perolehi, di dalam kelas Usul Syariah. Antara subjek yang saya belajar pada semester kali ini adalah, Asas Kimia 1 & 2, Biologi 1 & 2, Asas Fizik 1 & 2, Bahasa Arab dan Usul Syariah. Kelas Usul Syariah saya diajar oleh seorang profesor dari Yaman, namanya Dr. Abdullah Al-Mukhlafi. Profesor boleh berbahasa Arab dan Inggeris, jadi pilihannya, kami mendengar kuliahnya di dalam Bahasa Arab! ^^ Best sangat, tetapi saya tidaklah faham kesemua yang dikatakan profesor. Pernah juga berlaku situasi, bila semua orang tak dapat faham makna perkataan Arab atau soalan yang diajukan, kelas jadi senyap, ehee~ tapi kadang-kadang je la. Selalunya, kami mencuba juga untuk menjawab soalannya, dan memberi respons. Minta maaf ye profesor.. (",) Kisah selanjutnya~

Kami panggil profesor, ustaz. Ustaz nampaknya berusaha keras supaya kami dapat faham apa yang diajar. Ustaz menggunakan bahasa Arab yang mudah, memberikan contoh dan menunjukkan gaya misalnya. Jazakallah kathir jiddan ya ustaz! Terharu.. =')

Seringkali fikiran saya diketuk/terbuka mindanya dengan kebesaran dan kehebatan Allah apabila belajar Usul Syariah. Mukmin itu diamnya fikir, cakapnya zikir ^_^ Antara isi kuliah ustaz adalah..

"Manusia itu berfikir menggunakan akal. Jadi, bila hilang akal, kita tidak dapat berfikir.

Allah mahu menjaga akal manusia, kerana itulah DIA mengharamkan minum arak. Bila minum arak, manusia akan mabuk, hilang akal dan kewarasannya.

Allah mahu menjaga diri manusia, kerana itulah DIA mengharamkan pembunuhan dengan sengaja, dan mensyariatkan qisas.

Allah mahu menjaga harta manusia, kerana itulah DIA mengharamkan mencuri, dan memerintahkan dipotong tangan apabila mencuri (potong tangan mengikut kaedah Islam - ada diterangkan di dalam hadis Nabi SAW).

Allah mahu menjaga zuriat manusia, kerana itulah diharamkan zina." -translate bahasa Arab.

Allahu a'lam. Translate (terjemahan) di atas adalah mengikut apa yang saya faham daripada pengajaran ustaz. Ada banyak lagi kuliah Usul Syariah yang saya beroleh manfaatnya, tapi saya tak ingat kesemuanya, minta maaf ye. Dan terima kasih kerana sudi membaca di laman saya ini.. ^_^

p/s: Serikan Syawal kita dengan puasa enam.. ^_^
Perkongsian link dan ilmu, Permata yang Dicari -Indahnya Puasa Enam

4 comments:

  1. > Khalifatullah
    Subhanallah,syukru lillah liannahu yu'tuki hammasah! ^_^ Allahumma a'inna 'ala zikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik,amin =)

    Sharraftu biziaratik ya ukhti mahbubah..jidan2x..^^,

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak yang dikasihi fillah...
    selamat hari raya maaf zahir dan batin...
    moga ceria selalu...
    (^_^)

    ReplyDelete
  3. > Wardatul Syauqah

    Waalaikumussalam dik,yg akak kasihi fillah..
    trm ksh,selamat hari raya aidilfitri juga! ^_^
    insyaALLAH,kita saling maaf-memaafi krn Allah ya!
    amin..atas doanya. moga adik pun ceria selalu! ^^,
    HE always be there.. (",)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...