Pages

Monday, October 30, 2017

Final Year Project (FYP)


Banyaknya radas saya guna.. ^_^'


Semester 1 dan 2 sesi 2015/2016 (September 2015 - Jun 2016)
Saya ambil subjek 'Projek Tahun Akhir Sains Biokesihatan (Final Year Project/FYP)' ketika Tahun 4 (Sarjana Muda). Penyelia saya adalah Prof. Madya Dr. Jamaludin Mohamad, dan tajuk FYP saya adalah "The Protection of Biodiesel from Degradation with Natural Antioxidant from Ampelocissus species (Isi Nyaru)".

Semester 1 sesi 2015/2016, saya buat langkah plant extraction dan eksperimen biodiesel. Manakala pada semester 2 seterusnya, saya teruskan dengan eksperimen-eksperimen berkaitan fitokimia dan sifat antioksidan. Saya belajar cara kira untuk sediakan chemical solution (contoh: serbuk ascorbic acid + air suling - need how g of powder and ml of solvent based on concentration of solution needed, as well as how much solution you want to prepare, guna formula m1v1 = m2v2), analisis error yang berlaku (contoh: 3 kali saya ulang metal chelating assay - which is 3 times of duplicate samples; kerana ada error pada bahan yang disediakan) dan mencari atau mencuba cara penyelesaiannya, dan lain-lain.

Beberapa tips dalam eksperimen melibatkan tumbuhan:
1. Rotary evaporator - gunakan suhu awal 40°C, tetapi solvent yang mempunyai boiling point tinggi seperti ethyl acetate, naikkan suhu sedikit demi sedikit, sehingga terdapat titisan solvent yang menitis daripada dalam rotavap tersebut.
2. Chloroform solvent cepat meruap, jadi balut penutup sample bottle dengan parafilm. Kalau solvent kering, jangan panik/risau, just tambah semula 5 atau 10 ml solvent yang sama (bergantung berapa ml of extract yang ditinggalkan selepas rotavap).
3. Catit, ambil gambar, simpan dalam CD atau pendrive bagi setiap result yang kita dapat (pilih kaedah yang sesuai)



Pelajar Sains Biokesihatan membentangkan hasil FYP dalam bentuk poster. Penilai saya adalah Dr. Sam dan Dr. Ikhwan. Soalan yang ditanya oleh mereka adalah berkaitan oxidation of biodiesel dan how many I repeat the test. Soalannya lebih kurang begini, "Macam mana kamu pastikan/tahu biodiesel dalam sample bottle tidak oxidised? Sebab menurut penerangan di dalam poster, biodiesel is prone to oxidation (stability of biodiesel)." "Berapa kali kamu repeat biodiesel test ini." Jelasnya, kalau saya repeat atau buat replicate 3 kali dan ke atas, insha Allah result tersebut valid.

Petangnya, majlis penutup Biosymposium 2016. Alhamdulillah saya, Farah Aina, Fiqzai, Tanusha dan Wen Tyng dapat poster terbaik ^_^

19/5/2017 (Jumaat)
Tarikh ini, tarikh bagi pelajar Institut Sains Biologi, Fakulti Sains, UM membentangkan hasil kerja FYP mereka. Junior FYP saya ada 4 orang iaitu Rais, Fadh, Aini dan Wani (SMPIS). Mereka bentang poster pada sesi petang, manakala 8 orang pelajar SMPIS Sains Biokesihatan adalah pada sesi pagi.

Fadh menang tempat ketiga bagi poster terbaik, tahniah Fadh! ^_^ Dan akak ucap tahniah juga pada Rais (tajuk yang sama dengan saya, menggunakan kulit manggis), Aini (antioxidant and antiinflammatory properties), dan Wani (herbicide). Akak gembira dapat kenal dan belajar dengan korang =)

Petangnya, kami makan pizza bersama-sama, meraikan dah berjaya bentang poster :D

Rais, Fadh, Wani, Aini


Moga kita semua berjaya dunia dan akhirat =')

-kak Mun-

3 comments:

  1. Terima kasih Kak mun ntuk sgala tnjuk ajar...huhuh...ssah nak jmpe org mcm akak...salu tlong ktorang ����...saya doakan akak sntiasa maju Jaya n capai apa yg akak nak...in shaa Allah #saranghaeyo���� #fadhliah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama, akak pun belajar dari awak; doakan akak istiqamah :) Amin..terima kasih atas doanya, doa yang sama buat awak ^_^ Saranghaeyo <3

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...