Pages

Thursday, August 2, 2012

Jiwa dan Kaya

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Pada tarikh 19 Julai 2012 bersamaan 29 Sya'ban 1433H, bertempat di Menara Kuala Lumpur, cerapan anak bulan telah dilakukan antara jam 7.25 malam sehingga 8.35 malam. Keputusan cerapan- anak bulan tidak kelihatan. Justeru, bulan Sya'ban dicukupkan bilangannya menjadi 30 hari dan 1 Ramadhan di Malaysia jatuh pada tarikh 21 Julai 2012.


Ramadhan Kareem! ^_^

********************

Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH ^^, Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sollallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta sahabat-sahabat Baginda =)

Bersih Jiwa. Itu yang perlu kita usahakan. Menarik untuk kita renungi kisah Umar bin Khattab, yang dikenali sebagai seorang yang tegas,garang dan keras hatinya sebelum memeluk Islam. Apabila mengetahui adiknya Fatimah menganut Islam, bergegas ia ke rumah adiknya. Fatimah dan suaminya telah dipukul oleh Umar, dan apabila Umar melihat darah di muka adiknya, kemarahannya menurun, hatinya menjadi lembut, lalu meminta kepada Fatimah helaian al-Quran untuk dibaca. Pengajaran- Kita akan mudah menerima kebenaran apabila hati kita lembut.

Besarnya peranan hati kepada jasad kita. Niat juga tempatnya di hati.

Jiwa bersih, apabila kita melakukan kebaikan. Jiwa kotor, apabila kita melakukan keburukan/kejahatan/maksiat.

Soalan: Jika saya sering solat lewat, adakah itu tanda jiwa saya kotor?
>>> Tanda jiwa kotor ada 4:

1) Tidak rasa bersalah ketika melakukannya
2) Kemudian,melazimi perkara tersebut
3) Kemudian,rasa seronok pula melakukannya
4) Kemudian,dia membela pula perkara tersebut

Ustaz Zamri (program Tanyalah Ustaz) banyak merujuk buku bertajuk 'Tazkiyatun Nafs' bagi membincangkan tajuk Bersih Jiwa ini. Mungkin kita pun boleh merujuk buku tersebut untuk lebih kefahaman dan panduan ^_^




Kaya. Mengikut ilmu Fiqh, kaya bermaksud kaya harta. Manakala menurut ilmu tasawwuf, kaya bermaksud kaya jiwa. Yang terbaik adalah yang kaya harta dan kaya jiwa.

Ada yang kaya harta, tetapi miskin jiwa. Ada yang miskin harta, tetapi kaya jiwa. Yang lebih parah lagi adalah yang miskin harta dan jiwa. Na'uzubillahi min zalik.

Kaya jiwa dengan sifat mahmudah. Miskin jiwa dengan sifat mazmumah. Kaya jiwa dengan melaksanakan perintah ALLAH/taat. Miskin jiwa apabila melanggar perintahNYA/ingkar. Kaya jiwa, jiwa jadi sihat. Miskin jiwa, jiwa sakit.



حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ حَدَّثَنَا أَبُو حَصِينٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ

Ahmad bin Yunus telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Bakr telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Abu Hashin telah meriwayatkan kepada kami daripada Abi Soleh daripada Abi Hurairah daripada Nabi s.a.w. beliau berkata: “Kekayaan sebenar bukanlah dengan kerana banyaknya harta benda tetapi kaya yang sebenar itu adalah kaya jiwa.” 

 - Riwayat Imam al-Bukhari dalam kitab Shahihnya

sumber link - Suka Hadis
Lain-lain pautan - ini, itu, sini, sana

Kita mungkin boleh beli tilam yang empuk, tetapi kita tidak dapat membeli lena. Kita mungkin boleh beli makanan yang sedap, tetapi kita tidak dapat membeli selera.

Makanan ada 3 jenis:
1. Makanan yang lazat
2. Makanan yang berzat
3. Makanan yang berkat

Berkat = bertambah pada kebaikan. Kebaikan seperti harta, kesihatan, zuriat dan lain-lain.

Wallahua'lam. Moga peroleh manfaat. Buat saya dan anda, selamat memanfaatkan Ramadhan kali ini! ^_^ Seeru 'ala barakatillah~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...