Pages

Sunday, March 4, 2012

Kisah: Pemuda dan serbuk kopi

بسم الله الرّحمن الرّحيم
السّلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Suatu ketika, di sebuah kampung, terdapat seorang pemuda; yang sering menerima ujian, musibah dan lain-lain, sehinggakan dia hampir-hampir berasa putus asa. Lalu, pemuda ini menemui ulama' di kampungnya, bertanyakan tentang keadaannya.

"Wahai tuan, aku ini sering ditimpa ujian, musibah dan lain-lain.. Sehinggakan aku hampir-hampir berputus asa. Apa yang patut aku buat?"

Berkata ahli hikmah tersebut, "Kamu pergi ke dapur saya, dan ambil segenggam serbuk kopi. Kemudian, bancuh ia di dalam secawan air." Lalu pemuda itu pun melakukan seperti yang disuruh.

"Cuba kamu minum air itu. Apa yang kamu rasa?"

Baru seteguk, pemuda itu memuntahkan kembali air yang diminumnya. "Pahit!" =(

"Baiklah, kamu ambil lagi segenggam serbuk kopi, dan masukkan ia di dalam perigi di belakang rumah saya." sambung ahli hikmah itu.

Pemuda itu melakukan lagi seperti yang disuruh. Dan seperti mula-mula tadi, ahli hikmah itu menyuruhnya merasa air perigi yang sudah dicampur serbuk kopi.

"Apa kamu rasa?" soal ahli hikmah.

"Ermm, air ni rasa segar, tak rasa pahit pun." jawab pemuda itu.

Berkata ahli hikmah, "Kamu ambil bilangan serbuk kopi yang sama yakni segenggam, tetapi dicampur dengan lebar bekas air yang berbeza. Begitulah kehidupan kita. ALLAH telah tetapkan kadar ujian yang kita akan hadapi, tempuhi (analoginya adalah segenggam serbuk kopi), tetapi yang menjadi persoalannya adalah bagaimana kita menghadapi ketetapan ALLAH itu (analoginya seperti secawan air atau perigi)? Jika kita hadapi dengan hati dan minda (fikiran) yang sempit, lemah pergantungan terhadap ALLAH, kita akan mudah jatuh dan berputus asa, seperti pahitnya rasa apabila secawan air bercampur dengan segenggam serbuk kopi itu. Manakala, jika kita hadapi sesuatu masalah itu dengan hati dan jiwa yang besar, minda yang positif (sangka baik pada ALLAH), dan tinggi pergantungan kepada ALLAH, nescaya kita tidak akan merasai pahitnya ujian itu.. seperti segenggam serbuk kopi dengan air perigi itu."

*************************




Wallahua'lam. Moga perkongsian ringkas ini berbekas di hati kita. Kehidupan itu adalah ujian (ujian kesenangan atau ujian kesusahan), dan ujian itu adalah tanda aras keimanan kita pada-NYA. Sentiasa mengingatkan diri untuk sabar dalam menghadapi ujian dari-NYA (",)

2 comments:

  1. salam...
    cerita yg bgus utk dikongsikn bersama...mg kita sma2 blh manfaatkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. > Anonymous

      Wassalam.
      Terima kasih atas titipannya,sangat-sangat hargai;
      siiru 'ala barkatillah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...